דלקת חניכיים – כיצד היא נגרמת? איך מטפלים בה ביעילות?

דלקת חניכיים - גורמים ודרכי טיפול

דלקת חניכיים היא מחלה נפוצה הפוגעת ברקמה הרכה המקיפה את השיניים. למרות היותה בעיה שכיחה, רבים אינם מודעים לתסמינים שלה ולסכנות הקיימות בה. הדלקת נגרמת לרוב על ידי הצטברות של פלאק, רובד חיידקים דביק על השיניים והחניכיים. כאשר הפלאק לא מוסר באופן קבוע הוא מתקשה והופך לאבנית, חומר קשה ומחוספס המהווה קרקע פורייה לחיידקים. חיידקים אלו מפרישים רעלנים הגורמים לגירוי ודלקת בחניכיים. מהם גורמי הסיכון? התסמינים וכיצד מטפלים? בואו לגלות את כל הפרטים.

מה גורם לדלקות חניכיים?

כמו כל נזק שהיגיינה לקויה גורמת לו, גם כאשר מדובר על חניכיים עולה השאלה הגדולה ביותר, מה גורם לדלקות חניכיים? הנה מספר גורמים לכך:

  • היגיינת פה לקויה – צחצוח שיניים לא מספק ואי שימוש בחוט דנטלי הם הגורמים העיקריים לדלקת חניכיים.
  • עישון – עישון מחליש את מערכת החיסון ופוגע ביכולת הגוף להילחם בזיהומים, כולל דלקות חניכיים.
  • סוכרת – רמות סוכר גבוהות בדם עלולות להחליש את מערכת החיסון ולהקשות על הגוף להילחם בזיהומים, כולל דלקות חניכיים.
  • שינויים הורמונליים – שינויים הורמונליים במהלך ההיריון, גיל המעבר או טיפולים הורמונליים מסוימים עלולים להגביר את הרגישות של החניכיים ולהפוך אותן לרגישות יותר לדלקת.
  • תרופות – תרופות כמו תרופות נגד יתר לחץ דם, תרופות נגד דיכאון ותרופות מסוימות נגד אפילפסיה עלולות להגביר את הסיכון לדלקת חניכיים.
  • מחלות – מחלות כמו איידס עלולות להחליש את מערכת החיסון ולהגביר את הסיכון לדלקת חניכיים. דלקות חניכיים מגיעות בשל מגוון מחלות. איך מטפלים בהן? חשוב שיהיה ליווי רפואי.
  • גורם נוסף הינו גם  גנטיקה  אך עם פעולות מנע ניתן לטפל בדלקות חניכיים ולשמור עליהן לאורך זמן.

הרבה אנשים שואלים מהם גורמי הסיכון? לאחר שהבנו מה הם גורמי הסיכון החדשות הטובות הן שאפשר ואף אפשרי לטפל בדלקות חניכיים בזמן שהן פעילות וגם למנוע אותן באמצעות טיפול נכון.

איך אפשר למנוע דלקות בחניכיים ולטפל בהן?

אחרי שסקרנו  מה גורם לדלקות חניכיים? נשאלת השאלה כיצד ניתן  למנוע אותן מלכתחילה. הקפידו על צחצוח שיניים פעמיים ביום עם משחת שיניים המכילה פלואוריד ושימוש בחוט דנטלי פעם ביום. בצעו ביקורים סדירים אצל מומחה חניכיים –  פריודונט ואצל השיננית להסרת אבנית וניקוי יסודי של השיניים .  הקפידו על תזונה בריאה ודלה בסוכר לשמירה על בריאות הפה. הימנעו מעישון לשמירה על בריאות חלל הפה. פעולות אלה יסייעו במניעת דלקות חניכיים.

לטפל בדלקות חניכיים אצל הטובים ביותר

במקרים בהם הדלקת כבר התפתחה, הטיפול יכלול לרוב ניקוי יסודי של השיניים על ידי שיננית, הסרת אבנית, ובמקרים חמורים יותר, טיפול אנטיביוטי או ניתוח חניכיים. דלקת חניכיים היא בעיה שכיחה, אך ניתן למנוע אותה ולטפל בה ביעילות.  לשמור מפני גורמי הסיכון הקיימים להיווצרות דלקות וכשהן מופיעות יש לטפל בהן על ידי  הקפדה על היגיינת פה טובה, ביקורים סדירים אצל רופא שיניים ושיננית והקפדה על אורח חיים בריא הם המפתח למניעת דלקת חניכיים ולשמירה על בריאות הפה לאורך זמן. חשוב שתהיו בידיים הטובות ביותר. מרפאת השיניים בניהולו ובראשותו של ד"ר ברנרד דהן היא ממרפאות השיניים המובילות בישראל. צרו קשר כבר כעת והצוות המקצועי של המרפאה ישמח לסייע לכם.