באיזה מקרים מומלץ ללכת לגריאטר?

גריאטרי יכול לסייע כאשר מופיעים סימנים להתדרדרות קוגניטיבית והתנהגותית אצל מבוגרים, לסייע למשפחה לבחור דרך התמודדות עם דמנציה ולגבות החלטות של רופא משפחה. במאמר הבא נסביר מה בדיוק התפקיד של גריאטר ומתי כדאי לפנות אליו.

רופא גריאטרי הוא איש מקצוע שמתמחה במחלות של הגיל השלישי. בין היתר, זה הרופא שאליו פונים על רקע כל סוג של התדרדרות קוגניטיבית, התנהגותית, נפשית וכן הלאה אצל גברים ונשים מבוגרים. ספציפית יותר, הוא מעורב למשל בהחלטות שקשורות לטיפול בדמנציה ויכול להחליט מתי להחליף בין שיטות טיפול. אמנם עדיין אין דרך לרפא דמנציה, אבל התייעצות איתו יכולה להיות צעד ראשון בכיוון הנכון למניעת התדרדרות המצב אצל קשישים.

החשיבות של התייעצות מוקדמת עם הרופא

מומלץ ללכת לגריאטר בכל מקרה שבו בני המשפחה של אדם מבוגר מרגישים התדרדרות במצב שלו. בין אם מדובר על התדרדרות קוגניטיבית או נפשית, התייעצות עם הרופא היא דרך מעולה לבחון את המקרה לעומק. בהקשר הזה, הטעות הנפוצה היא לייחס את הפגיעה בכושר התפקוד לגיל של המבוגר. אמנם זה חלקית נכון, אבל התייעצות עם רופא עוזרת לבחון כל מקרה לגופו ובמידת הצורך גם לשלול דמנציה או אלצהיימר.

איך יודעים מתי לעבור למוסד סיעודי?

המלצה לא פחות חשובה היא לערב רופא גריאטרי בכל מקרה של התלבטות לגבי מעבר למוסד סיעודי. אם קרובים של בני משפחה מבוגרים מתלבטים באיזה שלב לעזוב את הבית והקהילה על מנת להעביר אותם אל בתי אבות ומוסדות סיעודיים, התייעצות עם רופא כזה תאפשר להם לבחון את המצב בצורה אובייקטיבית. כאשר מתייעצים עם גריאטר, מרכזים את כל השאלות תחת קורת גג אחת ומקבלים תשובות מסודרות.

שיתוף פעולה בין גריאטר לבין רופא משפחה

קיימים מקרים שבהם רופא משפחה מפנה להתייעצות עם גריאטר. כאן המטרה היא לא רק לגבות את ההחלטות של רופא המשפחה לגבי טיפול כזה או אחר בקשישים ובחולי דמנציה, אלא גם להביא בחשבון שיקולים נוספים לטיפול אפקטיבי. בעוד רופא המשפחה מכניס למשוואה שיקולים קהילתיים וגורמים גנטיים – רופא גריאטרי מומלץ מתייחס להיבט הפיזיולוגי והנפשי ונעזר בניסיון שעומד לרשותו.

התייעצות עם גריאטר עבור המשפחה המורחבת

בניגוד למה שנהוג לחשוב, לא חייבים להתנות את המפגש עם גריאטר בנוכחות של בן משפחה מבוגר. כמובן שברוב המקרים בני משפחה של חולי דמנציה למשל מגלים שהם צריכים לפגוש רופא גריאטרי מומלץ רק אחרי שמתבצע אבחון בסיסי של פגיעה בכושר הקוגניטיבי או ביכולת התפקוד, אבל באופן עקרוני אין בעיה לפנות אליו גם על מנת לקבל מידע כללי: איך הכי כדאי לטפל בבן משפחה מבוגר, כיצד מכינים את הבית לחולי דמנציה וכן הלאה.

כך בוחרים גריאטר מתאים

הבעיה היחידה בהתייעצות עם גריאטר עלולה להיות קושי לבחור אותו בצורה נכונה. מצד אחד, קרובי משפחה של אנשים מבוגרים רוצים לדעת שהם נמצאים בידיים טובות. מצד שני, לא כל גריאטר מסוגל לספק להם פתרון כזה או מחזיק באותה רמה של ידע וניסיון. אז כדי להתמודד עם הבעיה, רצוי לתת עדיפות לגריאטר שיש עליו המלצות.

איפה מקבלים המלצות על גריאטר?

את ההמלצות הכי טובות על גריאטר אפשר לקבל דרך אנשים שעברו אצלו טיפול והיו מרוצים מהיחס ומהתוצאות. ברוב המקרים, מדובר על אנשים שהם בעצמם חברים, קרובים ובני משפחה. אם לא מכירים אישית אנשים כאלה, ניתן להשתמש גם בחוות דעת מהאינטרנט והרשתות.